Folkevogn + XL1 og rett i koppen?

laferrari

LaFerrari. Foto: Automotive Rythms/flickr.com (CC)

Hybridbilene har blitt supermaskuline. Men hjelper det klimaet at noen hundre luksuriøse fartsvidundere blir hybridbiler?

Bilbransjen har feiret seg selv igjen. Mest oppmerksomhet har de eksklusive raske bilene fått, men det mest interessante er ikke de rådyre bilene i seg selv.

For første gang er Ferrari og McLaren sine nyheter bilmessa i Geneve hybridbiler. Bilene fra de to konkurrentene blir sammen Porshe gjerne sett på som virkelighetens drømmebiler. LaFerrari, McLaren P1 og Porsche 918 Spyder har nå altså både en bensinmotor og en elmotor.

Selv om superbilene med sine kraftige motorer og heftige akslerasjon langt fra er miljøvennlige, demonstrer de tydelig at bilene forandrer seg. Disse produsentene pusher ofte teknologien framover og bidrar til å forsterke eller befeste trender. Den mest solgte hybridbilen, Toyota Prius, blir av mange sett på som en konebil eller en homobil (- uten at det er positivt ment).

Når disse ultramaskuline bilene nå har hybridmotor betyr det at elmotoren er i ferd med å kapre langt flere kunder. Som Treehugger påpeker: Det er et overbevisende sprang fra el- og hybridbilene vi kjente for ti år siden til disse superbilene.

vw xl1

VW XL1. Foto: Serge de Gracia/flickr.com (CC)

Men det er likevel de små og litt hjemmesnekra løsningene som er mest innovative. Urbee er en trehjulet og 3D-printet elbil for bybruk og er en av flere underdogs som bidrar til å inspirere de store. Volkswagens stjerne i Geneve er ingen ringere enn navnebroren til sportsdrikken XL1. Den omtales som frantidsbilen og ligner på mange måter på Urbee.

Akkurat som de raske superbilene er den en hydridbil som produseres i begrenset antall (foreløpig i alle fall), men prisen på denne og dens etterfølgere blir forhåpentligvis en futuristisk folkevogn for folk flest.

De enkle små bybilene med plass til to passasjerer er spådd å bli hotte blant bildelingsselskaper, som firmabiler og kanskje også som urbane taxier. Selv om VW XL1 er en dieselhybrid og dermed bidrar til luftforurensing i byene er det ekstremt mye mer miljøvennlig enn superbilene.

For når LaFerrari brøler avgårde langs veiene spytter den ut hele 330 gram CO2 per kilometer. Volkswagen XL1 er mer en «rett i koppen»-bil som bruker mindre enn én delsliter drivstoff per mil. Og om vi ikke blir narra så kommer den kun til å slippe ut 21 gram CO2 per kilometer.

Så – hjelper det klimaet at noen hundre luksuriøse fartsvidundere blir hybridbiler? Sannsynligvis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s